ellascity.blogg.se

Berlin

Kategori: Resmål

 
 
Har varit i Berlin den senaste veckan med mina vänner från skolan. Vår rektor hade lovat att ekonomiklasserna i trean skulle få en resa och det blev Berlin.
 
Resan började med en lång bussresa dit som tog nästan halva dagen, sedan anlände vi till hotellet som faktiskt var riktigt fint. De som jag hängde mest med under resan var mitt tjejgäng från skolan, så när vi kom till hotellet så skulle alla delas upp, så jag delade rum med 5 av dem tjejerna. Det vi gjorde under resan var:
 
1. Bryta mot första regeln (ingen alkohol, hehe). Vi besökte massa olika barer och drack massa goda drinkar.
 
2. Bryta mot utegångsförbudet 😂😂 = Hahaha!! Vi skulle prickas av kl 11 på kvällen och fick sedan inte lämna hotellrummen, vilket vi givetvis gjorde för att festa på Berlins största nattklubb MATRIX. Helt sjukt grym var den. Tänk er en onsdag i Sverige, ingen chans att du kan gå ut och festa bland massa fulla tonåringar, på en klubb som har ca 7 dansgolv. Inte bara det, klubben var 10 gånger grymmare än någon annan klubb jag någonsin har varit på!!!!
 
 
- Vi fick gratis inträde (snygga brudar, you knoooooow)
- Spriten var superbillig. I Sverige kostar en shot ca 70 kr, här får du 2 stora för typ 3 Euro.
- Alltså killarna.... 😍😍 Jag såg så många extremt snygga killar!
- De hade flera extra saker, som dansare, dansgolv med olika musiksmaker m.m.
 
3. Rundtur genom hela Berlin = Besöka platser som t.ex. Alexander platz, Brandenburger Tor, Berlinmuren, Checkpoint Charlie, Berlins zoo och mycket mer.
 
4. Besökte Berlins Olympiastadion.
 
5. Besökte Primark och shoooooooooppade loss!
 
6. Besökte Sachsenhausen = Det är så himla sorgligt. Varje gång jag tänker på det så mår jag dåligt. Vi fick gå runt på hela området och se platser som där de bodde, tortyrredskap, rum där de hade "obduktioner" och andra otroligt fruktansvärda saker. Trots att vi var där i mer än 3 timmar, så hann vi ändå inte se allt, för det är så himla stort. När man går där så är det nästan helt ofattbart för en att inse hur många som blev mördade där, och hur olidigt det var för så många. Att gå igenom portarna där det stod "arbeit macht frei" får verkligen en till att frysa till is.
 
Avslutningsvis, Berlin är en underbar stad och ni måste verkligen besöka den. Det finns så himla mycket viktig historia som alla bör få lära sig, och trots att Berlin har så mycket hemsk historia bakom sig så är det fortfarande en fantastisk stad med härliga människor.
 
 

KOMMENTARER:

  • sannas rum - DESIGNUTLOTTNING I BLOGGEN säger:
    2014-02-09 | 20:20:45
    Bloggadress: http://sannasrum.se

    Åh, Berlin är en toppenfin stad, verkligen :)

    Just nu har jag en designutlottning i min blogg där man kan vinna en skräddarsydd design till sin egen blogg alldeles gratis såklart. Missa inte chansen att göra en rolig förändring nu till våren! Här hittar du länken: http://www.sannasrum.se/2014/01/designutlottning-5/

  • Linellas säger:
    2014-02-09 | 22:01:51
    Bloggadress: http://linellas.se

    Så himla kul att resa och uppleva nytt! Primark är ju fantastiskt med :D

  • Kajsa säger:
    2014-02-09 | 22:30:43
    Bloggadress: http://wanderlustes.blogg.se/

    Åh, Berlin står på min "att resa till" lista. Verkar hur härligt som helst ! :D

  • Kimmey ~ Kung varje dag säger:
    2014-02-09 | 22:37:23
    Bloggadress: http://bimbolie.blogg.se

    Låter som en bra resa :D

  • Mathilda säger:
    2014-02-10 | 06:35:13
    Bloggadress: http://www.bymathilda.se

    Låter inte helt fel det ju! :)

Kommentera inlägget här: